מוקדש למנהלת בית-ספר "נווה-עוז" בפתח-תקווה, רחל אלון – בירי.
כאשר למנהל שהוא מנהיג, יש תפיסת עולם, חזון אישי, ארגז כלים חינוכי – ערכי, משלב עוצמה, רגש ושכל ,המון רצון להצליח ואמונה ביכולת שלו כמנהל להעצים מורים, להוביל ולהשפיע על כל הסביבה – כולל הורים וקהילה, הרי בית-הספר יפרח ויגיע לפסגות.
קורס המנהלים מאוניברסיטת "בר-אילן", שביקר בבי"ס "נווה-עוז" בפתח-תקווה,
בניהולה של המנהיגה המעולה רחל אלון – בירי, נוכח באופן חד משמעי בתפיסת העולם האומרת: ההצלחה של מוסד חינוכי תלויה אך ורק במנהל - המנהיג , המעצים מורות נפלאות, המפתחים תלמידים נהדרים ומצויינים.
רחל המנהלת הוכיחה לנו שהצלחתה החינוכית נבעה מאישיותה המנהיגותית ולא מתפקודיה כסגנית או כרכזת. בעברה היתה רחל המנהלת רכזת מדעים ואף מדריכה ארצית למדעים, היא הדגישה בדבריה כי אפשר לנהל עם מקורות מידע ממקומות שונים ומגוונים.
בזמנו, בהיותי מפקח צעיר, יצאתי עם 25 המנהלים שבפיקוחי, ליום לימודים בנמל אשדוד,
שם פגשנו את מנכ"ל הנמל- גדעון שמיר, ממנו למדנו פרקי מנהיגות שאת רובם למדנו ליישם הלכה למעשה במוסדות חינוך.
שמענו את דרכה הניהולית של רחל, שהבהירה בצורה מרתקת ורטורית את עשייתה הגדולה והחשובה כמנהלת מובילה. תארה בצורה מרתקת כיצד יכולה מנהלת – מנהיגה להתמודד גם עם צוות ותיק, פצוע, מדמם, עם קליקות וקוטביות ולהפוך את המוסד החינוכי לשיא התפארת בהישגיו המגוונים.
"אני אדם מאמין" הבהירה לנו המנהלת, כל נימי נפשי משדרים – יש בי יכולת – אני יכולה להצליח, נצליח להטמיע האמונה בכל מורה. אם כל מורה, כמו המנהל, יאמין שניתן להמריא לשחקים, להצליח בכל תחום, לכבוש כל יעד וליישם כל חלום וכל חזון, ההצלחה בוא תבוא.
רחל תארה בפנינו הכלים החינוכיים, הערכיים והחברתיים הנפלאים בהם היא משתמשת כדי להגיע לכל פסגה – ובעיקר להמשיך כל הזמן לחלום.
המנהלת, בדבריה המרתקים, תארה מוסד לתפארת שנבנה בעוצמה, בחשיבה ובכלים מדהימים והכל בשלבים – בתהליך.
פרחי הניהול מאוניברסיטת "בר אילן" ציינו מילות ומשפטי מפתח מנהיגותיים, בהם השתמשה רחל בדבריה בפנינו.
• כל יום מנהל במבחן.
• דוגמא אישית על כל אמירה.
• אני אדם מאמין
• לומדים לתפיסת עולם – ומיישמים בדרכי.
• העיקר... העיקר... הצוות אותו בונים ומטפחים.
• באתי ללמוד הרבה מהמורים וגם מאחרים.
• אין מקום לאגו.
• גיבוש הצוות – העיקר, להשקיע משאבים לגיבוש.
• כשמשקיעים ביחסים – מגיעים לתוצאות.
• אין תחליף לאדם, כל אדם מביא את עצמו, כישוריו ויכולתו.
• גיבוש צוות ללא קליקות, ללא רכילויות, ללא הפרד ומשול.
• נאה דורש – נאה מקיים.
• מקיים גם תוכנית לימודים כמו כל המורים.
• לטפח כל הזמן גם את ההורים.
• חשיבות השיח – הדיאלוג.
• אסור שימי הערכות יהיו משעממים.
• לפעמים מרצים אורחים משעממים – חשוב לבנות צוות איכותי – מושך ומוביל.
• כשהצוות למעלה – הכל מטפס.
• מקצה יום לימודים ללימודי גמרא.
• בשנה הראשונה כמנהלת בי"ס - קרסה תקרה, הזדמנות מדהימה לפעול כמנהיגה
מול כל ההורים, המורים וכל התלמידים.
• מזל ונס שהמורה למתמטיקה עיכבה הילדים מלהיכנס לאולם שתקרתו קרסה.
• הבהירה כיצד להתמודד עם ראש העיר, המהנדסים וחברי מועצת העיר.
• בהדלקת נרות שלי – בביתי , ברכתי את הקב"ה – שלא קרה מאומה לתלמידים.
• לומר תמיד מה שצריך... שלא יהא מזוייף.
• מדברת כל הזמן על האמת שלי.
• כל מוצאי שבת כותבת לכולם על חלומותיה בשבת.
• גם ילדים חילוניים צריכים לקבל "יהדות".
• הכל מתוך אמונה...עלינו לתקן כל דבר.
• הסיסמא: "עלינו להרחיב את גבול האיכפתיות".
• כל אחד יתמקד בתחומו.
• בנינו וגזרנו תפיסת עולם בית ספרי.
• עשה ואל תעשה – כללים בעבודת המנהלים.
• קיבלו שפע פרסים ( 4 שנים מנהלת בפועל ) 4 פרסים כבר בשנה הראשונה.
• ככל שתעלי למעלה - כמנהלת - תנועי למטה להיות צנועה.
• ההורים נפלאים.
• "תלוי באיזו צלחת מגישים את אותו האוכל" ...
• הורים לא רוצים מנהל – רוצים חינוך מצויין לילדיהם.
• שיווק להורים – כל הזמן
• מתבשמת מהצלחה - אך לא משתכרת ממנה.
• לא כל הזמן אני... אני... אלא אנחנו.
• ההצלחה – היא הצוות.
• לעזוב האגו – אך לומר המון אנחנו.
• לא להתנשא – הכל בגובה העיניים.
• להתכופף לכל ילד כדי לשמוע אותו.
• חיבוק לכל ילד גם אחרי עונש קל.
• "הכל קדוש" – לא סיסמה , אסור להשפיל אף ילד.
• יש בעיות משמעת - ויש צ'ופרים.
• להיות עקביים – חשוב ועקרוני.
• לקיים כל מילה.. כל הבטחה.. לא לשנות תאריכים.
• תרבות ארגונית – חשוב ועקרוני.
• המנהלים חייבים להיות ברורים.
• מהי רכזת? - מה תפקידה ? מה דרישת התפקיד?
• החדרת אישיות האדם בכל תפקיד.
• האדם קובע הכל - ומכניס יוזמות
• רבים מהצוות ביקשו תפקידים.
• הסגנית: אם רוצים תפקידים – אז יש מהפכה ויש לקחתה.
• מחדשים רכזים – למשל רכזת מורשת ונתינה בקהילה. ללא גמולים.
• בבית-הספר 16 רכזות.
• פיתוח רכזות – להקצות זמן, שיהיה כיף.
• לתת לכל רכזת "במה" להתבטא.
• לגבש הצוות ולומר תודה – מפגש כולם אחת לחודש.
• כל ההשתלמויות - השתפרו בזכות הרכזות המובילות.
• להתאים לצוות האנשים – הכל.
• כל איש צוות צריך להרגיש טוב וחשוב ! !
• חשוב שהמנהל יעבור השתלמויות אף הוא.
• צריך עזרה ממומחים, אך להכיר בערך עצמי – כמה אני מקצוען.
• עשה ואל תעשה - כלל חשוב.
• מה שמתאים לך – לא תמיד מתאים לצוות.
• הכל צריך להתאים למטרות, ליעדים.
• המטרה העיקרית: שכולם...שכולם...יהיו מאושרים.
• הצוות כיום מאושר.
• כל מורה מקבל מדי פעם משהו: ופל, שוקולד, עציץ, ספרים עם פתק משמעותי,
הכל דרך המנהלת.
• מקבלים גם בקבוק מים – גם בקבוק מים מדבר ...
• שי – מתנה.. נתינה... גם הם מדברים.
• באסיפת הורים – בסוף, כל מורה אומר שלום למנהלת.
• אפשר למנוע בעיות אם מקשיבים לכל מורה.
• יש גם נפילות – כל מנהל טועה.. וכן כל מורה.
• יש לעגן כל עשייה בתחומים- כתובים.
• מבקרת בשיעורי מורים.
• חשוב - בינוי קשרים וגשרים עם הפיקוח, הקהילה, העירייה .
• מנהל העובד עם צוות – חשוב !
• אם יש רוב בין המורות אצלה בחדר, כדי לשתף פעולה.
• שקט ונחמד בחדר המורים.
• מותר לומר הכל – השאלה איך ?
• כל מוצש"ק שולחת מסר- שבועי – החלום בשבת.
• מחמאות בלי סוף על כל דבר...
• תמיד, תמיד, הכל "באמת".
• חוק "הבחירה החופשית".
• טבלה שבועית – תזכורת של כל פעולה: טיולים, ביקור בשיעורים ומסר שבועי.
• להתבונן במנהלים אחרים.
• לשאול שאלות כל הזמן...על ביתם, על ניהול זמנים.
• לא לקחת עבודה הביתה,איזון בית – עבודה ומשפחה.
• יש בביה"ס חיי חברה ענפים כולל מופעים והצגות.
• לנתב כל עשיית המנהל כאדם.
• "איזון" - מילת מפתח.
• מנהל בי"ס – התפקיד הכי משמעותי והכי חשוב.. הכל תלוי במנהל.
• המנהל "משדר" כל הזמן.
• האנרגיות משודרות כל הזמן.
• המנהלת מגדילה האור כל הזמן.
• כל הזמן משדרת, כל הזמן.
• האיזון שומר על איזון.
• לומדת פעם בשבוע גמרא –פלפולים ותשובות, שאילת שאלות, ויכוחים.
• הסגנית: "ככל שאתה יותר ברוח – לנו טוב יותר בקרקע.
• מחוברת לשירי ארץ ישראל.
• שיר מחובר לכל מורה – שירי מורים על שירי ילדים ( חוברות )
• כל יום שרים ... מפקד פעם בשבוע: הנפת הדגל , המנון, ערך החודש,
ההיגד השבועי, על הבמה רוגע.
• שיח תלמידים פעם בחודש.
• כל הזמן שרים, כבר 4 שנים מאז כניסתה לניהול.
• כל יום שישי, קבלת שבת – היבט חברתי ייחודי, כולם שרים "שלום עליכם"... "לכה דודי"... בכיתות.
• ההורים שמחים עם ה"יהדות".
• הכל בצורה רכה – שירה, ללא כפייה.
• יש צ'ופרים למורות.
• המון חוגים - יוגה, עשיית שוקולד... ריקודים – מחול.
• כל מורה וכישוריו כל ילד וכישוריו.
• בבית-הספר לומדים 12 מפקחים – כיצד להיות מפקח.
• ביה"ס בניהול עצמי.
• חדרים רבים מקסימים: חדר מדעים, חדר מחשבים, חדר מוסיקה, פינת חי.
• כאשר מנהל עושה - הוא מקבל הכל - משדר עוצמה, איכות, זקיפות קומה, חושב, יצירתי, יוזם, יוצר קשרים, בוקר טוב, ללא דרישות... קשר עם אנשים בכל תפקיד.
• המנהל עושה ביקורי בית.
• שכלול כל הזמן.
• הטקסים מדהימים.
• שירים מעדות שונות.
• לתת יותר ליוזמים, ליצירתיים, לנותנים, למקצוענים.
• האחריות עלינו, המנהלים, להקשיב ללב ולא רק לשכל – להיגיון.
• מרחיבים את גבול האיכפתיות – נתינה לכל הסביבה: למוגבלים, לזקנים, לילדי
הכיתות הנמוכות.
• מה אמרה קטי – המורה:
נהנית להגיע כל יום מחדש,
יש מי שמוביל אותנו.
אי אפשר לתאר, כל בוקר לשיר !
הרגשה נפלאה כל הזמן.
השמים אינם הגבול ...
צוות תומך בפרוייקטים, אוזן קשבת לכולם.
ההצלחה בזכות האמון של המנהלת.
• מה אמרה חבצלת – המורה:
חינוך ערכי נהדר.
כבוד למורים.
מורה כבן-אדם.
הוראה שבאה מהלב – מהנשמה.
• מה אמרה אתי – המורה:
ביה"ס ייחודי
המנהלת שלנו – דרך המלך
עובדים קשה מאוד אך יש איזון.
"קונים" מורים בדברים קטנים.
ביום קשה – פתאום מקבלים 1/2 מנה פלאפל.
יחסי עבודה – זה תן וקח.
• קשובות להורים.
• בישיבת מורים כל מורה עם מצגת על כל ילד.
• "להצמיח כנפיים" לכל מורה.
• תחזוקת החצר - ע"י התלמידים.
• אפרוחי סיירת.
• ציורי קירות ןעןד - המון תקשוב.
• חדר מורים מקסים ומרתק
• ביום שישי רוקדים – ריקוד לכל כיתה.
• המון אומנות ומוסיקה
• "קירות מדברים"
- 8 -
• פינת יהדות במסדרון הפורה- מוצגים בתחום היהדות:
תפילין, טלית, מזוזה, מחזור, פמוטים, גביע לקידוש, סידור תפילה,
כיפה, חנוכייה,מנורה.
מה אמרו תלמידי מועצת התלמידים?
מועצת תלמידים הבהירה תפקידיה והשמחה והכיף שבכל עשייתם.
מקשיבים לי... תומכים, הפעילויות מגוונות, פינת חי - כיף לי !
איכפתיות ... צ'ופרים... הפסקות פעילות, יחס אישי... נתינה - כשמקבלים - נותנים.
שירה בבוקר - נהדר... הכל טוב, עוזרים – תומכים... להוסיף – לחדש כל הזמן.
צבע בכל המסדרונות, מנקים גם את השירותים. חדר מחשבים פתוח גם בהפסקות.
הסטודנטים פרחי הניהול נתבקשו לתאר התכונות המנהיגותיות של המנהלת:
1. יכולת ורבלית טובה מאוד
2. בעלת מעוף ללא חשש
3. הכרה ביכולת שלה – הכוח להשפיע
4. מזהה החוזקות שלה ושמה אותם בפרונט – עם כבוד לאחרים
5. מזהה חוזקות של המורים ומפעילה אותם
6. יוצרת תמהיל איכותי שבו כולם יוצאים נשכרים
7. יזמות – אותנטית
8. העצמת הצוות
9. יחס אמיתי לשונות
10. קבלת האחר
11. אמונה ביכולת
12. איזון
13. אמונה, להאמין באנשים
14. נחישות
15. לומדת, משמשת דוגמא
16. אחריות, איכפתיות, צניעות, עקביות, מלמדת, קשובה לצורכי הצוות
17. משקיעה
18. דוגמא למורים
19. מעגנת תרבות אירגונית בנהלים ברורים
20. הייה אתה
21. לשמור על איזון
22. להבין שאנשים הם קשת של צבעים
23. אין מקום לאגו
24. ללכת עם האמת הפנימית
25. אסרטיבית, מבצעת, בעלת חזון, איכפתית
26. בונה קשרים וגשרים
27. בעלת חזון
28. "אני מאמין" מוצק ומבוסס
29. למידה מאחרים
30. קבלת השונה
31. רואה את טובת הצוות לנגד עיניה
32. ענווה
33. מנצלת הזדמנויות
34. מדברת בובה העיניים
35. מכבדת ומתגמלת את בעלי התפקידים
36. דלת המנהלת פתוחה
37. מעצימה מורים
38. קשובה לרחשי לבם של המורים
39. יודעת להביע תודה לצוות
40. המון יושרה
41. אומרת "רק" את האמת
42. מדברת בגובה העיניים
43. נחמדה, אשת שיח, מעניינת, בעלת חזון, ממוקדת מטרה, חכמה, יצירתית
44. מנהיגה בכל רמ"ח איבריה
45. "נאה דורש – נאה מקיים"
46. משפיעה על קהילות רבות ומגוונות
47. מסבירה פנים, יוזמת, ורבלית רהוטה, אופטימית, כריזמטית, כנות, דינמת, אותנטית.
48. מחוברות לשטח... פתיחות... התחשבות
49. עקבית... הכרת הטוב
50. מעניינת... ערכית... בעלת חוט שדרה
51. אחראית...יצירתית... תפיסת עולם הומאנית.
הסטודנטים נתבקשו לכתוב שאלות על הביקור
א. איך מנהלים את הזמן בצורה שאפשר לסיים בשעה 15:00 ולא לקחת עבודה הביתה?.
ב. איך מצליחים להמשיך לכבד את ההורים תוך שמירה על גבולות מאוד ברורים?.
ג. מה יקרה בחדר המורים אם תתחלף המנהלת?
ד. איך נעשה המפקד בבית-הספר ?
ה. מה התהליך שעברה לפני כניסתה לתפקיד ?
ו. מי עזר ,הדריך , כיוון והעצים את המנהלת?
ז. כיצד הצליחה לגייס הצוות הותיק לעבודה?
ח. מה עושים כדי "להרים" את האנשים?
ט. איך לעבוד מול ההורים?
י. כיצד המנהלת מתמודדת עם מורים חסרים?
י"א. כיצד בחרה את ההשתלמויות לצוות ?
י"ב. כיצד מרימים צוות למעלה?
י"ג. תרבות אירגונית - כיצד?
י"ד. איך משתפים קהילה?
ט"ו. קבלת החלטות כיצד?
ט"ז. מהם הצ'ופרים שהילדים מקבלים?
י"ז. כיצד משיגים משאבים?
י"ח. איזה קוטביות יש בביה"ס?
י"ט. כיצד מתמודדים עם הקוטביות בין התלמידים?
כ. כיצד מעוררים מוטיבציה בקרב צוות שחוק?
כ"א. כיצד מגבשים ומצמיחים צוות?
כ"ב. איך הופכים את הטיולים לעניין משמעותי?
כ"ג. כיצד חוגגים / מציינים את החגים / תאריכים חשובים?
כ"ד. איך משיגים תקציבים לפרוייקטים מיוחדים?
כ"ה. כיצד משלבים ההורים להנהגת ביה"ס?
כ"ו. כיצד מתנהלים מול הפוליטקאים – ראש העיר, מח' החינוך ?
כ"ז. כיצד מאזנים חיי משפחה ובית-הספר כמנהלת צעירה?
כ"ח. כיצד מגייסים משאבים להגשמת חלומות?
כ"ט כיצד אומרים ביקורת בצורה מכובדת ומכך לומדים דברים חדשים?
ל. כיצד בונים קשר טוב עם הפיקוח?
ל"א. איך הופכים בי"ס מוזנח לבי"ס בעל מראה מלבב ומזמין?
ל"ב. כיצד ניתן להוביל מורה בעייתית לשינוי?
ל"ג. כיצד הופכים הורים מתערבים להורים מעורבים?
מה אומרים הסטודנטים על המנהלת
1. יודעת, מעורבת, קשובה.
2. אסרטיבית, הובלה ללא לאות, חדשנות, לעורר.
3. נחישות, אמונה בדרך, יוזמה, לאשר, ביטחון, מקרינה בשפת הגוף. נחמדה עם גבולות.
4. יצירתיות, יוזמה הרבה רוגע בפני הילדים.
5. ניהול שקט והעצמת מורים, רוצים לעשות כי נותנים תחושה שכדאי ,אפשרי ומעריכה אותם.
6. אנרגיות חיוביות, שותפות, העצמה, יושר.
7. הסיפור, התהליך... הכל אפשרי. שליחות מלמעלה. להאמין במה שאתה עושה.
8. חינוך אישי מצויין, הלכה למעשה, מתחברים לילדים מהבטן. הישגים משתפרים אם יש
שילוב מהבטן,
9. המנהלת אמיתית, נהנית, רואים שהמנהלת פורחת, נהנית לנהל, מקום לצוות ולתלמידים.
נוצר בי"ס כבית ! ! למען הסביבה, הקהילה והתלמידים ולא רק לעצמו.
10. בטוחה ביכולת שלה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.